Центральний корпус Центру реабілітації

вул.Івана та Юрія Лип, 3-а

Відділення соціальної, психолого-педагогічної та ранньої реабілітації

вул.Ак.Сахарова,30/1

Групи денного перебування дітей з інвалідністю від 3-х до 18 років

+ група інтегрованого дитячого садку

Амбулаторне відділення ранньої реабілітації

Групи денного перебування дітей з інвалідністю від 3-х до 18 років

+ група інтегрованого дитячого садку

Амбулаторне відділення ранньої реабілітації та медичного супроводу

Відділення навчально-виробничих майстерень

Відділення постійного та тимчасового перебування осіб з інвалідністю

вул.Ген.Петрова,8

Відділення денного перебування з елементами працезайнятості для повнолітніх осіб з інвалідністю

вул.Махачкалинська,10

Відділення денного перебування для осіб із тяжкими формами інвалідності

вул.Космонавтів,27/1

Відділення ранньої реабілітації та медичного супроводу

вул.Космонавтів,27/1

В структурі реабілітаційного комплексу передбачено:

  • амбулаторні відділення ранньої реабілітації (від народження до 7 років);
  • групи денного перебування з системою корекційного навчання та соціального супроводу (від 3-х до 18-ти років);
  •  інтегровані групи дитячого садка (від 3 до 7 років);
  • навчально-виробничі майстерні для повнолітніх осіб з інвалідністю.

В амбулаторному відділенні ранньої реабілітації та медичного супроводу відбувається включення дитини з порушеннями розвитку до системи реабілітаційних заходів у супроводженні членів родини. Це відділення надає можливості реабілітації дітей з інвалідністю та дітей групи ризику отримання інвалідності (які мають фактори ризику розвитку та закріплення порушень) з максимально раннього віку – з перших місяців життя і до 7 років.
Метою відділення є запобігання вторинної інвалідізації дитини, максимальне подолання наявних розладів та інтенсивний розвиток постраждалих функцій центральної нервової системи, формування компенсаторних функцій організму.

Зважаючи на те, що мозок дитини на протязі перших років життя продовжує розвиватися більш інтенсивно, ніж згодом, максимально ранній початок проведення реабілітаційних заходів дає значну позитивну динаміку.

Курс реабілітації тривалістю від 3-х до 6-ти місяців із можливим продовженням затверджується рішенням медико-психолого-педагогічної комісії Центру. При формуванні комплексу заходів до кожної дитини, зачисленої до амбулаторного відділення, здійснюється індивідуальний підхід; протягом усього курсу дитина знаходиться у полі зору лікарів-неврологів (здійснюється медичний супровід)

Складові комплексу реабілітації:

  • заняття з профільними спеціалістами (психологами, корекційними педагогами, логопедами, спеціалістами з лікувальної фізкультури, з лікувального плавання, з лікувальної верхової їзди);
  • групові музичні та спортивні корекційно-розвиваючі заняття;
  • масаж та апаратна фізіотерапія (авторські методики мовленнєвої стимуляції, полісенсорна стимуляція, транскраніальна мікрополяризація).

Крім того в амбулаторному відділенні передбачено надання консультативно-інформативної психотерапевтичної допомоги родинам, які мають дітей з порушеннями розвитку, а також надання допомоги у вигляді навчання прийомам та способам закріплення досягнутого дитиною в процесі проходження реабілітації. Щорічно в амбулаторному відділенні ранньої реабілітації отримують допомогу більше 500 дітей із порушеннями розвитку різного ступеню важкості.

Групи денного перебування передбачено для дітей та підлітків із інвалідністю (ураження ЦНС) у віці від 3-х до 18-ти років. Вихованцями груп є діти, підлітки з інвалідністю, які через обставини психофізичного стану неспроможні навчатися в системі освіти. В умовах Центру реабілітації вони отримують можливість бути включеними до колективної життєдіяльності, до системи послідовного корекційно-розвиваючого навчання на протязі дорослішання до повнолітнього віку.

Дитина з інвалідністю з раннього віку знаходиться у соціальній взаємодії, здобуває життєво необхідні навички, отримує можливість закріплювати придбані вміння у практичній діяльності.

Складовими життєдіяльності кожної з груп є  режимні моменти, заняття у індивідуальній формі та в малокомплектних групах, що направлені на когнітивний, фізичний, емоційний розвиток, формування та закріплення соціальних, комунікативних та трудових навичок, ігрова діяльність, участь у святах та відкритих заходах, екскурсії тощо.

Начально-виховна діяльність кожної з груп, сформованих за віковим критерієм, спланована з урахуванням особливостей розвитку вихованців та їхніх можливостей.

Для кожного з вихованців передбачено щорічне складання індивідуального плану реабілітації, де визначено мету та завдання корекційно-розвиваючої роботи, а також реабілітаційні заходи, призначені з урахуванням специфіки порушень.

Усі вихованці груп денного перебування знаходяться у центрі взаємодії педагогічного колективу з профільними спеціалістами, які спільно працюють над досягненням позитивної динаміки розвитку.

З 2000 року вперше в Одесі на базі Центру реабілітації було апробовано модель «інтегрованого навчання», яка є втіленням прогресивного та ефективного підходу до навчання та виховання дітей з порушеннями розвитку дошкільного віку в умовах звичайного середовища дітей з рівнем розвитку, що відповідає віковій нормі.

З перших практичних кроків з реалізації даної форми організації дошкільного середовища інтегроване навчання та виховання стало невідривною та значущою складовою надання комплексної допомоги дітям із порушенням розвитку.

Сьогодні в Центрі реабілітації успішно працюють дві інтегровані групи. Навчально-виховний процес побудовано на основі дошкільних освітніх та корекційних програм із використанням визнаних методик розвитку. Діти отримують комплекс оздоровчих та лікувальних заходів (лікувальне плавання, ЛФК, фізіотерапія, масаж, іпотерапія, логопедична допомога).

Дітей з особливими освітніми проблемами охоплено загальним навчально-виховним процесом, крім того вони мають індивідуальний педагогічний супровід із залученням профільних спеціалістів згідно з метою корекційного розвитку, що відображено в індивідуальному плані реабілітаційного діяння (та реабілітаційного впливу).

Результатом такої форми навчання є досягнення дітьми з особливими освітніми потребами близького або рівного віковій нормі рівня розвитку, що є платформою для оволодіння в майбутньому освітніми програмами масових або спеціалізованих шкіл.

Важливе значення навчання в інтегрованій групі має і для становлення особистості дітей зі збереженим інтелектом: вони у природньому дошкільному середовищі навчаються сприймати дітей із проблемами розвитку як повноправних членів даного колективу.

Інтегрована модель організації дитячого колективу є моделлю сучасного соціуму в мініатюрі, де люди з особливими потребами не є ізольованими від суспільного життя, мають можливості бути соціально активними.

Такий гуманістичний підхід виховання молодого покоління є найкращим способом реалізації рівних загальнолюдських прав.
1999 року на базі Інституту реабілітації ім.Януша Корчака було створено «захищені майстерні» для молодих людей із порушеннями розвитку. Вперше в Україні було реалізовано новий сучасний європейський підхід до забезпечення працезайнятості повнолітніх людей з інвалідністю.

За підтримкою європейських організацій «Lebenshilfe», Товариство друзів доктора Гааза в рамках проекту міжнародного Ротари-клубу «Дайте дітям шанс» було обладнано невеликі швейне та столярне відділення майстерень.

Сьогодні у навчально-виробничих майстернях реабілітаційного комплексу працюють 52 особи – повнолітні хлопці та дівчата, які мають ІІ та ІІІ групу інвалідності. Для них передбачено навчання швацькій та столярній справі.

Вихованці майстерень під керівництвом вчителів з праці та інструкторів з трудового навчання реалізують трудові навички, займаються продуктивною діяльністю: виготовляють текстильні вироби, сувеніри, розвиваючі посібники та тренажери з дерева тощо). Результат трудової діяльності – власні вироби вихованці майстерень демонструють на святкових виставках.

Передбачено також навчання кухарській справі, практична реалізація господарсько-побутових вмінь (наведення порядку в приміщеннях та на прибудинковій території).

Серед вихованців майстерень є хлопці та дівчата, які мають офіційне працевлаштування на базі Центру. Педагоги майстерень, а також соціальні працівники здійснюють супровід на робочому місці таких працевлаштованих вихованців.

При навчально-виробничих майстернях створено театральну студію. Під час підготовки міні-спектаклів та сценічних мініатюр хлопці та дівчата виявляють здібності самовираження шляхом сценічного мистецтва. Вихованці майстерень беруть учать у міських фестивалях та конкурсах; вони є неодноразовими призерами загальноміського фестивалю «Під крилом янгола».

Начально-виробничі майстерні для вихованців – це і реалізація трудових вмінь, і соціальне середовище, де вони знаходяться у взаємодії, комуніцирують, вчаться бути дисциплінованими, відповідальними, доброзичливими, знаходяться у атмосфері безумовного прийняття та розуміння з боку колективу співробітників майстерень та Центру.

Групи денного перебування дітей з інвалідністю від 3-х до 18 років

+ група інтегрованого дитячого садку